Tekst (størrelse, hashtags og språk)

Størrelse

Teksten i selve posten får man sjelden gjort noe med da dette er styrt av selve plattformen, enten det er fontvalget eller størrelsen. Personer med nedsatt syn kan bruke funksjonen zoom for å forstørre tekst. Ingen av de mediene vi testet, hadde støtte for forstørring ved hjelp av zoom. En annen mulighet er å sette skriften større i innstillingene på PC eller mobil. Twitter/X og Facebook har støtte for det. Snapchat har støtte for større skift i chatfunksjonen, ellers ikke. Det er likevel ikke all tekst som blir forstørret, for eksempel tekst man har lagt på bildet blir ikke det.
(WCAG 1.4.4)

Hashtags/Emneknagger

I emneknagger er det viktig å bruke stor bokstav i det enkelte ordet hvis emneknaggen består av flere ord etter hverandre. Stor bokstav (versal) i alle enkeltord gjør det enklere for seende å se hva det står da hvert ord blir mer tydelig. #erduenigeller? #ErDuEnigEller?

Stor bokstav i ordene gjør det også enklere for skjermlesere å få det lest opp som enkeltord, ikke som en sammenhengende og uforståelig bokstavrekke. Tegnet # leses opp som «firkant» eller «hashtag» litt avhengig av applikasjon og plattform. Plasser emneknaggene til slutt.

Språk

Bruk korte setninger og enkelt språk. Ikke skriv med bare store bokstaver da det gjør det vanskeligere å lese og blir oppfattet som å rope.

(WCAG 3.1.5)

Venneforespørsel og meldingsikon Facebook

Denne artikkelen er del av en guide til universell utforming av sosiale medier laget av Universell Utforming AS i 2023. Guiden skal gjøre det enklere å poste mer tilgjengelig og brukervennlig for alle, innenfor rammene av det som er mulig i oppsettet i ulike mediene.